Alberto Mucignat

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Random thoughts around web stuffs (è tutto un equilibrio sopra la follia)

marzo: 2017
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Sviluppo che diventa design

AlbertoAlberto

Da qualche tempo i ragazzi dei Mozilla Labs (quelli di Ubiquity, per capirci) hanno lanciato una serie di concept per migliorare l’esperienza della navigazione web, allo scopo di ispirare le direzioni future del design dei prodotti Mozilla e, in generale, di tutto il web.

La cosa interessante è che -se non mi sbaglio- per la prima volta un progetto opensource nato e portato avanti per anni da sviluppatori, inizia a stabilire nuove regole sulla presentazione e lo sviluppo di nuove idee. E per abbozzarle e definirle adotta pratiche di design centrato sull’utente.

In breve ecco spiegata la loro idea:

What’s a Concept?
Concepts may take the form of Ideas, Mockups or Prototypes.

Ideas
It all begins with an idea. A sentence, paragraph, or even bullet-points kick-start the process. Ideas can be simple and non-technical. It should be easy for anyone and everyone to help shape the future of the Web. So throw your notions, inspirations, dreams and visions out to the community.

Mockups
Turn your idea (or someone else’s) into an image, sketch or video. Words are great, but you know what they say about pictures. Mockups offer up a visual and communicate ideas in terms that are just a bit more polished and real. They draw the next person in, tempting them to pick up the concept and run with it.

Prototypes
A prototype is interactive. Feel, touch and play with developing concepts. Prototypes get ideas across by showing off the moving parts. They aren’t always fully functional or pretty, but they’re more than a static image or two. They’re a dress rehearsal of sorts, with minimal programming. Make a prototype in HTML, Flash, or whatever puts things into action.

Comunicare visivamente, prototipare, sentire, toccare, giocarci… Un salto epocale per chi era abituato a stilare liste di task e requisiti software. Un’apertura verso il web delle idee e della progettazione, prima ancora di sviluppare:

Remember: Videos or sketches don’t have to be high-tech, fancy, or polished. You don’t have to be a “computer” person, and no code is required. You can just stand in front of a camera, hold up bits of paper with sketches, and talk.

Insomma, lo sviluppo che va incontro al design. Sviluppo che diventa design. Sviluppo e design che coesistono e iniziano a parlarsi. Finalmente direi.

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